Sundbro flygfält (ESKC)

Uppsala flygklubb, Sundbro flygfält (ESKC)

                   
              Uppsala flygklubb sponsrar inte denna blogg

    

Sundbro flygfält anlades under åren 1940 -1942 och var ur-
sprungligen tänkt som ett militärt beredskapsfält.Hangarer 
finns kvar från den tiden.1943 flyttade Uppsala flygklubb till
Sundbro flygfält och har sedan dess bedrivit sin verksamhet
där. Tre stycken gräsbanor om längder mellan 435-630 m 
placerade i en trekant utgör flygfältet. Fältet används till 
främst segelflyg, motorflyg och modellflyg.



Uppsala flygklubb, Sundbro flygfält i början på 1970-talet.


Många flygplan har kommit och gått genom åren
här på 
Sundbro, Uppsala Flygklubb (UFK).


             1943 - 1959

1943 flyttade Uppsala flygklubb till Sundbro flygfält
och har sedan dess bedrivit sin verksamhet där. 



Uppsala flygklubbs första klubbhus med utkiksplats på taket.


Uppvisningsflyg 1945 av BTK SE-ANX. Bild Erik Bratt 1945.


Klubbens första motorplan 1946 var en 50 hk Taylor Craft 
BC-65 SE-APF 1946. Bild Uppsala-bild 1946.


Instrumentbräda och spakar i en Taylor Craft BC-65


Tiger Moth Sk11A reg 16-7 nödlandning på Sundbro 1947.


Milles M-3A Falcon. SE-AFN  ca 1950.


Messerschmitt 108 Taifun SE-BZF. Bild Larsson UFK 1954.

 
Klubbens första Piper J3 Cub SE-BFD på Sundbro.Bild Vision 
Images AB 1954.


Bücker Bestmann SE-BNK startar här på från Sunbro flyg-
fält 
Detta flygplans historia är mycket intressant,då det var
det sista tyska militära flygplan som landade i vårt land.
(ur EAA-nytt 2011). Bild Ulf Nylöf.

DeHavilland DH.28A Tiger Moth, SE-COG (UFK). Bild 
Bo Havén 1959.

                  1960 -1983


SAAB 18A SE-CFL och SE-CFO i början på 1960-talet. Av de nästan
350 utländska flygplan som av olika skäl hamnade i 
Sverige under
andra världskriget, finns mycket få kvar. 


Cessna 172B SE-CXL ägare Verner Eriksson i början 1960-talet. 
Bild Vision Images AB.



Cessna 172B SE-CXL på Sundbro.Ägare Nisse H. Wijk, Rånäs 1962


Cessna 172B SE-CXL instumentbräda.


Taylorcraft Auster V SE-BZC, Gösta Kilvén 1962 -1965.


Vision av Uppsala Flygklubbs Piper PA-225-150 Caribbean SE-CSN
med hjulställ 1965.


Piper PA-225-150 Caribbean SE-CSN (UFK) 1963 - 1966  ses här 
förtöjd i Valsätraviken. Flygplanet kunde även förses med hjulställ
(se bild ovan) och var då hangarerad på Sundbrofältet. Bild Verner
Eriksson 1963. 


MFI 9B SE-ENA  (UFK 1965-1968) Bild Lars E. Lundin 1963.


MFI 9B SE-ENA på ett vinterbesökt till Gustavsviksfältet i Örebro.
Bild Lars Erik Ingerloo 1965.


Bücker Bestmann SE-BNK. Bild Ulf Nylöf 1963.


MFI 9B SE-EUM  (UFK 1968-1973). Bild Leif Fredin 1965


Klemm KI 35D SEBPN med Fredrik Möhl vid spakarna 1965.
På bliden syns och flygklubbens 
Piper PA-225-150 Caribbean SE-
CSN. Bild Lae blogg.se/Ulf Nylöf 1965.


Piper PA-28-180C Cherokee SE-EOY 1965-1969. Totalhaveri 1969
på Sundbro. 
Bild Lars E. Lundin  1968.


Bloggaren påbörjar med skolning för flygcertifikat
                                  1969


Cessna 172F  SE-EHW Det var i mars 1969 som bloggaren påbörj-
ade sin PPL-utbildning i Avionics (Bengt Grafström). EK skedde den
22 maj 1969 och flygcertifikatet ställdes ut 13 juli vi uppflygning på
Visbys flygplats. F
lygcertet hölls sedan levande fram till 1983.
(Flygplan i certet: 
C150/172/206, PA-28-18,  140/180 och MFI-9B. 
Bild 1969 Tony Edlind 1969.



Tankning inför flygning med Cessna 172 SE-EHW en kall vinterdag
27 december 1979. Bild Ulf Nilsson.


Cessna 172F SE-EHW  Valborg, "sista april 1970. Bild Tony Edlind.


På hösten 1970 påbörjade Grafair byggandet av en by hangar och
kontor på andra sidan fältet. Bloggaren utsågs att vara ansvarig för
byggnationen. 
 

Flygplanen på bilden är Cessna 172 SE-EHW, Cessna 172 LN-DBD
och 
Cessna 210B Centurion SE-CYZ. Bild Tony Edlind 1970.


Beech 95-55 Baron SE-EWK(Grafair 1970-1973). Bild Leif Fredin 
1971.


Cessna FR172E SE-FBP på Sundbro. Bild Leif Fredin 1971.


Cessna TU206C Super Skywagon SE-FEK. Bild Leif Fredin 1971.


Piper PA-28-180B SE-EIX framför Grafair. Bild Leif Fredin 1971.


SE-FGN Fuji FA-200-180 Aero på Sundbro. Bild Leif Fredin 1971.


Cessna 210B Centurion SE-CYZ. Haveri p.g.a isbildning 19720119
vid Risberga mellan Uppsala och Knivsta under inflygning till 
Arlanda efter en flygning från Oslo, två omkom. Bild 1971.


Piper J3C-65 Cub SE-AWL framför Grafairhangaren. Bild 1971.


Piper PA-28-140 SE-EYZ. Bild Freddy Stenbom 1971.


Piper L-4J Grasshopper SE-CAN. Bild Stefan Sjögren 1971.


Flygdag på Sundbrofältet. Champion 7GCAA SE-FGM, Götaverken 
SE-AHG, Piper J4A Cub SE-CAN, Piper J3-65 SE-AWL, MFI 9B SE-
EUF, Ryan Navion SE-CPL. Bild Tony Edlind 1971.


Sundbro. SK16, Cessna 172, Fuji FA-210 Aero, Piper PA-28 
Cherokee, Erco Ercoupe SE-, Erco Ercoupe SE-AWU, Globe Swift 
SE-BCD. Bild Tony Edlind 1971.


Cessna 172 SE-EAS och Tiger Moth SE-COO. Bild Tony Edlind 1971.

Cessna 172 årsm. 1960 LN-DBD. (ej Sundbro) som jag flugit.


Cessna 150 LN-BGR (ej Sundbro) som jag har flugit 


DeHavilland DH-104 SE-GRA (Grafair 1972-). Bild 1972

 
Cessna 172 9J-RCS från Lusakatiden. Bild Tony Edlind 1972.


Piper PA-28-180 framför Grafairhangaren. Bild Leif Fredin 1972.


Bowers Fly Baby SE-CIN på Sundbro 1972. Ägare Jan Eriksson flyg-
verkstad. Bild Leif Fredin 1972.


Cessna 172F SE-FXC (Grafair 1971-1973).Bild Nils-A Nilsson 1973.

Cessna 172 SE-EAS . Bild Tony Edlind 1974.

       Bloggaren blir medlem i Uppsala Flygklubb
                                     1974

                         


Under augusti 1974 gick jag över till Uppsala Flygklub och skolade in
mig på denna Piper PA-28 Cherokee 150 SE-EOZ 16 august 1974.


Piper PA-28 140 Cherokee SE-EPL (UFK 1967-1976). Bild
Poul Compton 1974.


Piper PA-28-150 SE-EOZ. Bild Tony Edlind 1974.

                                           

Piper PA-28-140  Chruser SE-GIL, 1976 (UFK). Bild 1976.


Cessna 172  SE-GON  efter Atlantflygning med extra tankar. 
Bild Tony Edlind 1976.


essna 172 SE-EHW, Norrtälje (Grafair) Bild Tony Edlind 1976.


Cessna 172F  SE-EAS  (Grafair 1969-1973). Bild Tony Edlind 1976.

                                  


Jodel D.126 SE-CIA framför Grafairhangaren. Bild Aviation-
Photocompany 1976.


Cessna Skywagon 185F N124JD. Bild Tony Edlind 1977.

 
Piper PA-28 Warrior II SE-GPS (UFK 1979). Bild Tony Edlind 1979.


Cessna 172 SE-GON (UFK). Bild Tony Edlind 1979.


Cessna 150M SE-GMS (ägare J Eriksson flygverkstad). Bild 1979.


Piper Cub SE-CKY. Bild Tony Edlind  1979. 


Piper PA-18 Super Cub SE-GCE. Bild Tony Edlind 1979.


Cessna C172 SE-IBE. Bild Tony Edlind 1980. 


Cessna C172 SE-GON träning start och landning, Bild Doris Edlind
1980.


Piper PA-28 Warior II SE-GPS. Bild Tony Edlind 1980.



Piper PA-28-161 SE-IDN. Bild från 1980


Inflygning på MFI-9B 2SE-EUF 6 februari 1981. Bild   


Cessna C172 SE-INN. Bild Erik Frikke


Piper PA-28 Warrior SE-SE-ILG (UFK). Bild Tony Edlind 1982.


Piper PA-28-160 SE-IDN (UFK) Gargnäs. Bild Tony Edlind 1982.


Cessna C172 SE-GON. Bild Tony Edlind 1983.


Cessna C172P SE-IYD. Bild Tony Edlind 1989.


1995-03-02. Kvarvarande flygkropp efter olycklig landning på den
ca 150 m återstoden av landningsstråket.Föraren försökte lyfta men
gjorde samtidigt en vänstersväng och flygplanet överstegrades.
Piloten undkom med lättare skador. Bild Tony Edlind 1995


Piper Archer II SE-KIE på Uppsala/Sundbro den 15 juni 1995. Flyg-
planet havererade i Alingsås i september 2009 och skrotades.
Bild Fredrik Lagerquist 1995.


Piper PA-28-160 Cherokee SE-EZD. Bild Paul Compton 1996.


Tack för att du tittar på mina bilder!


FORTSÄTT TILL FLYGPLAN PÅ SUNDBRO!