Sundbro flygfält (ESKC)

 
 Sundbro flygfält. Bild Tony Edlind 2017


Uppdaterad 2019-07-11

 
Beechcraft A350 Bonanza SE-BOP


 Många flygplan har kommit och gått genom åren här på 
Sundbro, Uppsala Flygklubb (UFK) har egna flygplan och
hangarer och det var här som Bengt Grafström (min flyg-
lärare) startade sin första flygskola Avionics 1968 som så
har en egen framgångsrik affärsflygterminal på Bromma 
flygplats.


På Sundbrofältet finns det också privata flygplan och han-
garer. Det finns också möjligheter att tanka och fika i flyg-
klubben.
 


Uppsala Flygklubb:Cessna 172 Skyhawk SE-MBN utanför hangaren.
Bild Tony Edlind april 2017


Uppsala Flygklubb: Cessna 172R SE-LTK. Bild Tony Edlind 2017


Uppsala Flygklubb: Cessna 152 SE-KUZ. Bild Tony Edlind 2017

 
 Uppsala Flygklubb: Piper PA-28 181 Archer SE-ICL. Bild Tony
 Edlind
 2017.


Uppsala Flygklubb: Bild Tony Edlind 2018

 
 Uppsala Flygklubb: Mudry LOCK -10B SE-MIF. Bild Tony Edlind.

                               *  *  *
                      Senaste Nytt
                                2019 


Beechcraft A35 Bonanza SE-BOP. Bild Tony Edlind 2019.


Beechcraft V35B Bonanza D-EEOL. Bild Tony Edlind 2019.


Wassmer WA 40A Super 4 SE-XIR. Bild Tony Edlind 2019.


Två "snyggingar" utanför klubbhuset. Bild Tony Edlind 2019. 


Bellanca 8KCAB-180 Super Decatlon SE-GUV.Bild Tony Edlind 2019.


Mudry LOCK -10B SE-MIF. Bild Tony Edlind 2019.


Pitts S-2A Special SE-FTY. Idag fick någon sitt livs flygupplevelse i
40-års present i den här fina Pitsen. Bild Tony Edlind 2019.


Piper PA 180 SE-FYS. Bild Tony Edlind 2019.

 
Socata Tampico TB-p SE-GFI. Bild maj 2019 Tony Edlind. 


Rockwell Comander SE-GPS. Det var länge sedan jag såg detta
flygplan i drift på Sundbro. Bild maj 2019 Tony Edlind.



Ikarus C42 F-JTSX. Detta flygplan är handikappsanpassad. Ägaren
sitter i rullstol. Bild Tony Edlind 2018


Robin R2160 SE-IKN byggd för avancerad flygning.


Cessna 172 SE-LTK och SE-MBN. Bild Tony Edlind 2018.

 
  Mudry LOCK-10B SE-MIF bygd för avancerad flygning. 

 
 Pitts S-2A Special SE-FTY. Bild 2018 Tony Edlind

 
Jacob Holländer flög in med denna Pitts Model 12.Tony Edlind 2018.

 
 State of the art gyrokopter Calidus 09 SE-VNE. Tony Edlind 2018

 


Cessna 152 SE-KUZ. Bild 2018 Tony Edlind.


Cessna 172 SE-ESD. Bild Tony Edlind 2018.

                                        *  *  *



Nordlandsfly MD Helicopters Inc Douglas 369E. Bild Tony Edlind


Cessna 172 SE-IXV, Gävlebygden Flygklubb. Bild Tony Edlind 2018


Robin R2160 SE-IKN. Bild Tony Edlind 2018


Cessna 172 SE-LTK. Bild Tony Edlind 2018


Rockwell Commander 112B SE-GSE har genomgått  motorbyte.
Bild Tony Edlind 2018


Airbus AS350 B3e Ecureuil SE-JSV. Bild Tony Edlind 2018


Dynamic SE-XYV på besök från Skå Edeby. Bild Tony Edlind 2018


Piper PA-28 SE-ICL. Bild Tony Edlind 2018

 
 C172 SE-LTK i hangaren. Bild Tony Edlind 2018

 
 Piper PA-28 SE-EOZ har övervintrat på den plats. Bild Tony Edlind
 2018.

 
 Rockwell Commander 112B SE-GSE har genomgått  motorbyte, 
 status är okänd Bild Tony Edlind 2018


Nytt på Sundbrofältet, Vans RV-7 SE-XUX och Bengt Bergsten som
har bygg detta vackra flygplan. Bild Tony Edlind 2017.

  

 Nu kan man se mer av Janne Erikssons hangar. Bild Tony Edlind


PA-28-150 SE-EOZ. En gammal bekant från 1970-talet när jag
började flyga i Uppala Flygklubb. Bild Tony Edlind 2017.


Cessna F172 SE-FBE. Bild Tony Edlind 2017.


Piper PA-28-166 Warrior II. SE-ILG, Frivilliga Flygkåren, Västerås.

 
 Piper PA-28-166 Warior II SE.IDY, Hässlö Flygförening, Västerås.
 Bild Tony Edlind 2017.

 
 * Piper PA--28-166 Warrior II. Bild Tony Edlind 2017. 


Cessna F172L SE-FXR. "Gimoflygarna" Bild Tony Edlind april 2017


Beechcraft A33 Debonair SE-MDR. Bild Tony Edlin 2017


Beechcraft G35 Bonanza SE-CVT. Bild Tony Edlind 2017


Cessna  Reims 172M  SE-GMU. Bild Tony Edlind 2017


Brugger MB2 Colibri SE-XCP 4AE070 X-klassat flygplan.  Bild Tony
Edlind 2017.



Cessna 172 Skyhawk SE-MBN (UFK). Bild Tony Edlind 2017.


Piper Cherokee PA-28-140B SE-FFD. Bild Tony Edlind 2017.


Piper PA-28-180 Cherokee Archer SE-GIO. Bild Tony Edlind 2017.


Piper Cherokee PA-28-140B SE-FFD inför den kalla vintern.
Bild Tony Edlind 2016.


Piper PA-20 SE-FFR avtvättad och väntar nog på vårens aktiviteter
aktiviteter(lackning?). Bild Tony Edlind 2016


Cessna 182M SE-FKS i hangaren på Ugglesta. Bild Tony Edlind 2016


FK9 (B&F Technik Vertriebs GmbH) SE-VMP på besök från Norra
Upplands Flygklubb (Tierp). Jag fick flyga med upp till Tierpfältet
med Adnan H och fick skjuts tillbaka till Sundbro. Ett synnerligen
trevligt litet ultralättaflygplan att "spaka själv" till bra timpris för
att få flygtimmar. Bild Tony Edlind


FK9 SE-VMPs instrumentpanel med "uptodate"navigationsutrustning.


Cessna 172R Skyhawk SE-LTK (UFK). Bild Tony Edlind 2016


Beagle 121 Pup SE-FGU. Bild Tony Edlind 2016.


Piper PA-28 Cherokee 140 SE-FFR har fått en ordentlig avtvättning
i väntan på underhåll för att kunna tas i bruk.Bild Tony Edlind 2016


Piper PA-28 Cherokee 140B SE-FHZ. Bild Tony Edlind 2016


Piper PA-28 Cherokee 180 SE-EOO. Bild Tony Edlind 2016.


Cessna 182M Skyline SE-FKS. Bild Tony Edlind 2016.


Piper PA-25 Pawne B SE-EYA tillfälligt inlånad från Borås Flygklubb.
Bild Tony Edlind 2016.


Piper PA-28-1140 Cherokee SE-FAA. Bild Tony Edlind 2016.


Piper PA-28 Cherokee 140 SE-FFR har fått en egen plats långtids-
parkering i avvaktan på ev underhåll för att bli luftvärdig.Bild Tony 
Edlind 2016.


Cessna 172SP Skyhawk SE-LZT. Bild Tony Edlind 2016.


Cessna  Reims 172M  SE-GMU 2007. Bild Tony Edlind 2016.


Piper PA-25 Pawne B SE-EYB uppställd i hangaren i Uggelsta. Det
blir troligen alldeles för kostsamt att reparera flygplanet. Bild Tony
Edlind 2016.


Segelflygsklubbens bogseringsflygplan Piper PA-25 Pawne B SE-EYB
havererade strax före sättning på landningsbanan och tippade över
nosen. Föraren klarade sig relativt oskadd. Bild Tony Edlind.


Cessna 172 Skyhawk SE-MBN (UFK). Bild Tony Edlind 2016.


Piper PA-28-140 SE-GAZ. Bild Tony Edlind 2016.


Piper PA-28 Cherokee 140 SE-FFR (ej luftvärdig enl. uppgift. Här be-
hövs förutom mekansikt underhåll, tvätt, borttagning av påväxt av
grönt, slipning och lack). Bild Tony Edlind 2016.


Piper PA18 Super Cub SE-XUR. Bild Tony Edlind 2016.


Champoin 7EC SE-CND (expeimental). Bild Tony Edlind 2016.


Piper PA-28R Arrow SE-LVG. Bild Tony Edlind 2016.


Cessna 172S Skyhawk SE-MBN  (UFK). Bild Tony Edlind 2016.


MFI-15-200A Safari SE-FIO. Bild Tony Edlind 2016.


Morane-Saulniier M.S.892A-150 Rallye SE-FSO, "Fröken Sofi". Bild
Tony Edlind 2016.


CAP 10 SE-MIF. Utbildning i avancerad flygning finns numera även
på Sundbro. Här sitter flygläraren Patrik S i vänstersits i en CAP 10. 
Bild Tony Edlind 2016.


Van´s RV9A SE-ETP. Bild Tony Edlind 2016.


Piel Emeraude CP-301 SE-XHC som är byggd 1960 och har funnits 
i Sverige under nästan 20 år. Bild Tony Edlind 2016.


Samburu R100 SE-UCS. Bild Tony Edlind 2016.


Cessna 172 SE-LTK (UFK). Bild Tony Edlind 2016.


Beech A33 Debonair SE-MDR. Bild Tony Edlind 2016.


Cessna 152 SE-KUZ på service. Bild Tony Edlind 2016.


BeechCraft Bonanza i hangaren. Bild Tony Edlind 2016.


Piper J3C-65 Cub SE-ATZ (tillverkad 1944). Längst bak i hangaren
står en Bowers Fly Baby SE-CIN. Bild Tony Edlind 2016.


Avid Flyer SE-XME (Roger Perrin).Bild Tony Edlind 2016.


Jodel D113 SE-XDA / Ryan Navion SE-FUR. Bild Tony Edlind 2016


Pitts S-2A Special SE-FTY. Zackaroff Racing Event. Bild Tony Edlind 
2016.


Beagle 121 Pup SE-FOG. Bild Tony Edlind 2016.


Cessna 150 SE-FKD.Skadad 2009-09-22 av en storm. Vingar,stabili-
sator och fena blev svårt skadade. Flygplanet skall ev. renoveras 
med nykonstruerade vingar och fena. Bild Tony Edlind 2016.


Rockwell Commander 112B SE-GSE genomgår motorbyte.Bild Tony 
Edlind 2016.


Rockwell Commander 112B SE-GSE genomgår motorbyte.Bild Tony 
Edlind 2016.


I förgrunden det som finns kvar av en Ercon Ercoupe 415C SE-BER
cn 3283 från 1946. Bakom syns ett ett vrak av en Piper PA-28-140  
ännu ej ännu identifierad (ev SE-FYZ, SE-FPP, SE-GAF). Bild Tony 
Edlind 2016


Cessna 172 SE-INN (skrotad). Bild Tony Edlind 2016.


Cessna 172 SE-IYD efter hård landning på Tierpsfältet (skrotad).
Bild Tony Edlind 2016.


Cessna 172 SE-IYD, vingar och stabbe. Bild Tony Edlind 2016.


Beagle 121 Pup SE-FGU. Bild Tony Edlind 2016.


Piper Cherokee PA-28-140B SE-FFD parkerad framför den gamla
Grafairhangaren från 1970-talet. Bild Tony Edlind 2016.



Nu ökar flygaktiviteterna igen efter vintern och och utragen lång vår
med blöta startbanor på Sundbro flygfält. Piper PA-28 181 Archer 
SE-ICL(UFK). Bild Tony Edlind 2016.


Piper PA-28-1140 Cherokee SE-FAA. Bild Tony Edlind 2016.


MFI 9B SE-FIB. Bild Tony Edlind 2016.


Cessna 172 SE-LTK i hangaren med täcke. Bild Tony Edlind 2016.


Piper PA-28 Cherokee 140 SE-FFR (ej luftvärdig enl. uppgift). Bild 
Tony Edlind 2016.


Piper Cherokee PA-28-140B SE-FFD. Bild Tony Edlind 2015.


BeechCraft Bonanza SE-CVT. Bild Tony Edlind 2015.


Cessna 172 SE-LTK tvingades nödlanda strax efter start från Sund-
bro på grund av motorstopp på ca 300 fots höjd. Orsaken var en 
trasig cylindertopp. Flyglärare och elev landade säkert på en av åk-
rarna på de öppna fälten norr om Uppsala. Bild UNT.SE april 2015.


Piper PA-28-180C  Cherokee SE-EOO och 140 SE-FFR 2015. Bild 
Tony Edlind 2015.


Piper PA-28-180C  Cherokee SE-EOO. Bild Tony Edlind 2015.


Härlig flygdag. Bild Tony Edlind 2015.


Piper PA-28 161 Warrior II SE-GVE. Bild Tony Edlind 2015.


Cessna 150M SE-KUZ, (UFK). Bild Tony Edlind 2014.


Cessna 172R Skyhawk  SE-LTK, (UFK). Bild Tony Edlind 2014.


Ny på Sundbro Morane-Saulniier M.S.892A-150 Rallye SE-ERW. 
Bild FB-Sundbro 2014.


Piper PA-28 181 Archer SE-ICL (UFK). Bild Tony Edlind 2012.


SAAB 91C Safir SE-KYA. Bild Tony Edlind 2012.



Brugger MB2 Colibri SE-XCS. Bild Tony Edlind 2012.


De Havilland DHC-1 Chipmunk SE-FNP. Bild Tony Edlind 2012.


Cessna 172S Skyhawk SE-MBN (UFK). Bild Tony Edlind 2012.


Cessna  Reims 172M  SE-GMU. Bild Tony Edlind 2012.


Beech A33 Debonair HB-EIT . Bild Tony Edlind 2012.


UFK:s  Cessna 172 SE-GON havererade den 24 februari 2011 under
inflygning till Tierps flygfält då piloten övade studs och gå. Piloten 
klarade sig med lättare skador. Bild UNT. 2011.


Yakovlev YAK-52 SE-LXB, . Bild Tony Edlind 2010.


Focke-Wulf SK12 Steigliz SE-EGT. Bild Tony Edlind 2010.


Sea Max SE-VKM. Bild Tony Edlind 2010.


Dynamic SE-XYV. Bild Tony Edlind 2010.


SK16 SE-BII. Bild Tony Edlind 2010.


Cessna 150M SE-KUZ. Bild Tony Edlind 2010.


Cessna 172 SE-GON. Bild Tony Edlind 2008.


Cessna FA150M Aerobat SE-GMN. Bild Tony Edlind 2008.


Cessna 172 N795MC. Bild Tony Edlind 2008.


Piper PA-28-180 Cherokee SE-FFI (UFK 1969-1979). Bild Tony
Edlind  2007.


Piper PA-28 R Cherokee- Arrow  SE-FPO,. Bild Tony Edlind 2007.


Piper PA-25 Pawne B SE-EYB, (UFK). Bild Tony Edlind 2007.


Cessna  Reims 172M  SE-GMU. Bild Tony Edlind 2007.



Piper PA-22 Colt 150 SE-XVN. Bild Tony Edlind 2005.


AS339 MI Super Puma HKP 98. Bild Tony Edlind 2005.


Eurocopter AS-365 N3 Dauphine SE-JID. Bild Tony Edlind 2005.


Cessna 172 SE-IYD. Bild Tony Edlind 2005.


Cessna 185 Skywagon SE-FMX. Bild Tony Edlind 2004.



Piper PA-25-235 SE-KEZ. Bild Stefan Sjögren 2005.


Scottish Aviation Bulldog 100 Pup SE-LNI. Bild Tony Edlind 2004.


Cessna 172M Skyhawk SE-GON (UFK). Bild Tony Edlind 2004.


Rockwell Commander 112B SE-GSE. Bild Tony Edlind 2004.


Socata Ralley  MS-893 Commodore 180 SE-KLU. Bild Tony
Edlind 2004.


Beagle  B-121 Pup 150 SE-FGU. Bild Tony Edlind 2004.


Maule Strata Rocket SE-KPX. Bild Tony Edlind 2004.


Piper PA-28-150 Cherokee SE-EOZ (UFK 1967-1977) Bild Tony
Edlind 2004.


Cessna 172 SE-FBT. Bild Stefan Sjögren 2004.


Piper PA-28-140 Cherokee SE-FHC. Bild Stefan Sjögren 2004.


Piper PA-25-235 Pawne D SE-IYE. Bild Tony Edlind 2004.


Cessna 172 SE-IBX. Bild Fredric Ödén 2004.


Cessna 172N Skyhawk SE-IBD. Bild Stefan Sjögren 2004.


Ran S-7 SE-XVV. Bild Stefan Sjögren 2004.


MFI 9B SE-FIA. Bild Stefan Sjögren 2004.


Cessna 182 P OY-ICF. Bild Tony Edlind 2004.


Piper PA-28RT Turbo Arrow SE-KSD. Bild Tony Edlind 2004.


Piper PA-38 Tomahawk SE-LBU. Bild Tony Edlind 2002.


Piper PA-25-235 Pawne SE-EYB. Bild Tony Edlind 2002.


Cessna 172F SE-EAL. Bild Ray Barber 2002.


Piper PA-18 SE-CAN. Bild Ray Barber 2002.


Mil Mi-20 LY-XCA. Bild Tony Edlind.


Piper Archer II SE-KIE på Uppsala/Sundbro den 15 juni 1995. Tillver-
kad 1989, en tid då 20-30 procent av produktionen av modellen
gick till Sverige. SE-KIE havererade i Alingsås i september 2009 och
lär därefter skrotats. Bild Fredric Lagerquist 1995.


Cessna 172P Skyhawk  SE-IYD (UFK). Bild Tony Edlind 1989.


Cessna 172 SE-INN var stationerad under slutet av 1980-talet på 
Sundbro (här ej på Sundbro). Bild Erik Frikke.


Barnet J4B Gyroplan SE-HYL. Bild Tony Edlind.


Piper PA-18 Super Cub SE-GCE,  1973-1979 (UFK). Bild Leif Fredin.


Piper Super Cub SE-CKY, 1961-1992 (UFK). Bild Tony Edlind.


Piper PA-28-180 Cherokee. Bild Paul Compton 1996.


Cessna 172 SE-GON 1986. Bild arkiv Tony Edlind.


Piper PA-28 Warrior SE-SE-ILG (UFK). Bild Tony Edlind 1982.


Piper PA-28-160 SE-IDN (UFK). Bild Tony Edlind 1982.


Piper PA-28-160 SE-IDN, 1980- (UFK). Bild Freddy Stenbom 1982.


Piper PA-28 Warrior II SE-GPS (UFK 1979). 1990 såldes flyg-
planet till Finland som OH-PHE. Bild 
Tony Edlind 1979.


Piper PA-28 Warrior II SE-GPS (UFK). Bild Jan Guander 1979.


Cessna 172 SE-GON (UFK). Bild Tony Edlind 1979.


Cessna 150M SE-GMS (ägare J Eriksson flygverkstad). Bild 1979.


Cessna Skywagon 185F N124JD. Bild Tony Edlind 1977.


Cessna 172 SE-EAS och Tiger Moth SE-COO. Bild Tony Edlind 1977.

Piper PA-28-140  Chruser SE-GIL, 1976 (UFK). Bild 1976.


Cessna 172  SE-GON  efter Atlantflygning med extra tankar. 
Bild Tony Edlind 1976.


essna 172 SE-EHW, Norrtälje (Grafair) Bild Tony Edlind 1976.


Cessna 172F  SE-EAS  (Grafair 1969-1973). Bild Tony Edlind 1976.


Jodel D.126 SE-CIA framför Grafairhangaren. Bild Aviation-
Photocompany 1975.


Cessna 172 SE-EAS . Bild Tony Edlind 1976.


Piper PA-28-150 SE-EOZ. Bild Tony Edlind 1974.


Piper PA-28 Cherokee 180 SE-FFI (UFK). Bild  Leif Fredin 1975.



Piper PA-28 140 Cherokee SE-EPL (UFK 1967-1976). Bild
Poul Compton 1974.


Cessna 172F SE-FXC (Grafair 1971-1973).Bild Nils-A Nilsson 1973.


Piper PA-28-140 SE-EYZ. Bild Freddy Stenbom 1973.


Under augusti 1974 gick jag över till Uppsala Flygklub och skolade in
mig på denna Piper PA-28 Cherokee 150 SE-EOZ. Bild Benny Karlsson


Bowers Fly Baby SE-CIN på Sundbro 1972. Ägare Jan Eriksson flyg-
verkstad. Bild Leif Fredin 1972.


Piper PA-28-180 framför Grafairhangaren. Bild Leif Fredin 1972.


Ryan L-17B Navion SE-CPL. Bild Freddy Stenbom (ej på Sundbro).


MFI 9B SE-EUF. (ej Sundbro). Bild Nykroppaflygcentrum.


Piper J3C-65 Cub SE-AWL framför Grafairhangaren. Bild 1971.


Piper L-4J Grasshopper SE-CAN. Bild Stefan Sjögren 1971.


Götaverken GV38 SE-AHG (ej på Sundbro). Bild Hans-Göran Spritt.


Champion 7GCAA SE-FGM, Götaverken SE-AHG, Piper J4A Cub
SE-CAN, Piper J3-65 SE-AWL, MFI 9B SE-EUF, Ryan Navion SE-CPL.
1971. Bild Tony Edlind 1971.


Erco Ercoupe SE-AWU (ej Sundbro). Bild Benny Karlsson 1975


Erco Ercoupe SE-BFZ (ej på Sundbro).


SE-FGN Fuji FA-200-180 Aero på Sundbro. Bild Leif Fredin 1971.


Cessna 172 SE-ESS, (ej på Sundbro). Bild Leif Fredin 1971.


Noorduyn AT16 Harward SK16 SE-CHP (ej på Sundbro). Bild 1971.


Sundbro. SK16, Cessna 172, Fuji FA-210 Aero, Piper PA-28
Cherokee, Erco Ercoupe SE-, Erco Ercoupe SE-AWU, Globe Swift
SE-BCD. Bild Tony Edlind 1971.


Cessna 210B Centurion SE-CYZ. Haveri p.g.a isbildning 19720119
vid Risberga mellan Uppsala och Knivsta under inflygning till
Arlanda efter en flygning från Oslo, två omkom.


Cessna 172 årsm. 1960 LN-DBD. (ej Sundbro) som jag flygit.
Bild Gunnar Flak.


Cessna 150D LN-HAS (ej Sundbro) som jag har flygit. Bild Gunnar
Flak.


Bild
DeHavilland DH-104 SE-GRA, 1972(Grafair1972-). Bild Freddy
Stenboms 1972.


DeHavilland DH-104 SE-GRA (Grafair 1972-). Bild 1972


Cessna 172 SE-EAS . Bild Freddy Stenholm 1972.


Cessna 172F SE-EHN (Grafair 1971-1973). Bild Leif Fredin 1972.


Cessna 172 SE-EHW på Sundbrofältet. Bild Leif Fredin 1971.


Beech 95-55 Baron SE-EWK(Grafair 1970-1973). Bild Leif Fredin
1971.


Cessna FR172E SE-FBP på Sundbro. Bild Leif Fredin 1971.


Cessna TU206C Super Skywagon SE-FEK. Bild Leif Fredin 1971.


Piper PA-28-180B SE-EIX framför Grafair. Bild Leif Fredin 1971.


Grafairhangaren med kontor är under uppbyggnad 1970. Flygplanen
på bilden är Cessna 172 SE-EHW, Cessna 172 LN-DBD och Cessna 
210B Centurion SE-CYZ. Bild Tony Edlind 1970.


Cessna 172F SE-EHW  Valborg, "sista april 1970. Bild Tony Edlind.


Cessna 172F  SE-EHW Det var i mars 1969 som bloggaren på-
började sin PPL-utbildning i Avionics  (Bengt Grafström) och höll
sedan fllygcertet levande fram till slutet av 1980-talet. (FPL i certet:
C150/172/206, PA-28-18,  140/180 och MFI-9B. Bild 1969 Tony
Edlind 1969



Tidigare flygplan på Sundbro



MFI 9B SE-EUM  (UFK 1968-1973). Bild Leif Fredin 1965


Klemm KI 35D SEBPN med Fredrik Möhl vid spakarna 1965.
På bliden syns och flygklubbens 
Piper PA-225-150 Caribbean SE-
CSN. Bild Lae blogg.se/Ulf Nylöf 1965


Bücker Bestmann SE-BNK. Bild Ulf Nylöf 1963.


MFI 9B SE-ENA  (UFK 1965-1968) Bild Lars E. Lundin 1963.


Piper PA-28-180C Cherokee SE-EOY 1965-1969. Totalhaveri 1969
på Sundbro. 
Bild Lars E. Lundin  1968.


Cessna 172B SE-CXL ägare Verner Eriksson i början 1960-talet (ej
på Sundbro). Bild Vision Images AB.


Cessna 172B SE-CXL på Sundbro.Ägare Nisse H. Wijk, Rånäs 1962


Cessna 172B SE-CXL instumentbräda.


Taylorcraft Auster V SE-BZC, Gösta Kilvén 1962 -1965.


Piper PA-225-150 Caribbean SE-CSN var även försett med 
hjulställ. (UFK) Valsätraviken 1963 (1963-1966).Bild Verner 
Eriksson 1963


DeHavilland DH.28A Tiger Moth, SE-COG (UFK1960). Bild
Bo Havén.


Bücker Bestmann SE-BNK startar här på från Sunbro flyg-
fält 
Detta flygplans historia är mycket intressant,då det var
det sista tyska militära flygplan som landade i vårt land.
(ur EAA-nytt 2011). Bild Ulf Nylöf.



SAAB 18A SE-CFL och SE-CFO i början på 1960-talet.Av de 
nästan 350 utländska flygplan som av olika skäl hamnade i 
Sverige under andra världskriget, finns mycket få kvar. 


Piper J3 Cub SE-BFD sedd på Barkarby 1996. Bild.


Klubbens första Piper J3 Cub SE-BFD på Sundbro.Bild Vision 
Images AB 1954.


Messerschmitt 108 Taifun SE-BZF. Bild Larsson UFK 1954.


Milles M-3A Falcon. SE-AFN  ca 1950. 


Tiger Moth Sk11A reg 16-7 nödlandning på Sundbro 1947.


Klubbens första motorplan 1946 var en 50 hk Taylor Craft 
BC-65 SE-APF 1946. Bild Uppsala-bild 1946.


Instrumentbräda och spakar i en Taylor Craft BC-65.


Uppsala flygklubbs första klubbhus med utkiksplats på taket.


Uppvisningsflyg 1945 av BTK SE-ANX. Bild Erik Bratt 1945.


Uppsala flygklubb, Sundbro flygfält (ESKC)

                   
              Uppsala flygklubb sponsrar inte denna blogg


                   Sundbro flygfält

Sundbro flygfält anlades under åren 1940 -1942 och var ur-
sprungligen tänkt som ett militärt beredskapsfält.Hangarer 
finns kvar från den tiden.1943 flyttade Uppsala flygklubb till
Sundbro flygfält och har sedan dess bedrivit sin verksamhet
där. Tre stycken gräsbanor om längder mellan 435-630 m 
placerade i en trekant utgör flygfältet. Fältet används till 
främst segelflyg, motorflyg och modellflyg.


Uppsala flygklubb, Sundbro flygfält i början på 1970-talet.


Den stora hangar och verkstadsbranden 2007. Bild www.
uppsala.utryckning 2007.


Uppsala flygklubb - airside 2016


Uppsala flygklubbs nya klubbhus 2015


Klubben har även segelflygsverksamhet. Bild Björn Hedin


och modelflygverksamhet

Tack för alla fina bilder som jag inte tagit själv ett speciellt 
tack till Stefan Sjögren och Leif Fredin som har varit flitiga
fotografer på Sundbro.

Skicka gärna ett mail till: edlind@hotmail.se


Tack för att du tittar på mina bilder - kom snart igen!


Tony Edlind